Hoofdstuk 1 Over de school
1.1 Algemene gegevens
De St. Jozefschool in Schipluiden is een gezellige, kleinschalige, Rooms Katholieke basisschool met ongeveer 220 leerlingen (verdeeld over 8 groepen) en 25 medewerkers. De school is gevestigd in een authentiek, monumentaal pand met een geweldige buitenspeelplaats. Als uitgangspunt van ons handelen gelden de katholieke waarden en normen. We proberen de leerlingen handvatten aan te reiken die hen houvast geven in hun dagelijks leven. Elk kind mag er zijn en is welkom op onze school!
Hoofdgebouw
Het hoofdgebouw van de school is gevestigd aan Schoolplein 2 in Schipluiden. Hier zijn 3 bovenbouwlokalen, een lerarenkamer en 3 kleuterlokalen. Daarnaast hebben wij ons eigen speellokaal met klimwand. Aan de lokalen van de kleuters grenst peuteropvang Inimini. Het hoofdgebouw van onze school is verbonden met Het Notenschip. In het Notenschip zijn verschillende ruimtes/zalen die we gebruiken voor verschillende (les)activiteiten, zoals EHBO-cursussen, het Sinterklaasfeest en Rots en Water. Het theater van het Notenschip wordt gebruikt voor podium-uurtjes, verschillende voorstellingen en de eindmusical van groep 8. Deze wordt beheerd in samenwerking met Muziekvereniging St. Caecilia.
Nieuwbouw
Naast het hoofdgebouw hebben wij nog 5 lokalen tot onze beschikking onder de schoolwoningen. Dit is een apart gebouw op ons schoolterrein. In deze zogenoemde Nieuwbouw krijgen de groepen 3, 4, 5 en 6 les. Zowel in het hoofdgebouw als in de nieuwbouw hebben we extra lokalen. Deze lokalen worden ingezet als werkruimtes en thema-lokalen.
Schoolplein
Het schoolplein is ruim opgezet en vormt de binnenplaats tussen het hoofdgebouw en de nieuwbouw. Leerlingen kunnen voetballen op een echt pannaveld en tafeltennissen op twee mooie stenen tafels. Natuurlijk kunnen de kinderen ook klimmen en klauteren, tikspelen doen of gewoon lekker kletsen op de bankjes. Er is ook een apart gedeelte voor de kleuters met schommels, een zandbak en een prachtig speeltoestel met glijbaan. Bent u nieuwsgierig geworden naar ons prachtige gebouw en speelplaats?
1.2 Ons team
In eerste instantie is iedere leerkracht gespecialiseerd in lesgeven. Daarnaast zijn er leerkrachten die ook gespecialiseerd zijn in een bepaald vakgebied. Zo hebben wij een gedrags-, reken- en taalspecialist. Ook zijn er leerkrachten die naast het lesgeven een coördinerende taak hebben zoals de schoolcoördinator, cultuurcoördinator en ICT-coördinator. Alle leerkrachten nemen ook plaats in een werkgroep om na te denken over de ontwikkeling van onze school.
In het schooljaar 2022-2023 zijn er een aantal leerkrachten, die naast het lesgeven, plaatsnemen in de stuurgroep ‘Leren Zichtbaar Maken’.
1.3 Directie en Managementteam
Onze school wordt geleid door onze directeur. Samen met de schoolcoördinator en intern begeleider vormt zij het managementteam.
Functie | Naam |
---|---|
Groep 1-2a | Marianne Wesselius (ma t/m do) / Tessa Zoutendijk (vrij) |
Groep 1-2b | Lieke van der Eijk (ma, di) / Petra Kerkhof (woe t/m vrij) |
Groep 3 | Tessa Zoutendijk (ma, di) / Irene Vijverberg (woe t/m vrij) |
Groep 4 | Suzanne Donker (ma, di) / Madalitso van Bruggen (woe t/m vrij) |
Groep 5 | Anna Boks (ma, vrij) / Chantal Voogt (di t/m vrij) / Michelle Zwaard (ma t/m woe) |
Groep 6 | Karen van der Meijs (ma, di, woe om de week) / Henrike Heijboer (woe om de week, do, vrij) |
Groep 7 | Ivy van Graafeiland (ma, do, vrij) / Sabine van Dam (di, woe) |
Groep 8 | Evelien Jongste (ma, di, woe om de week) / Elko Luijckx (woe om de week, do, vrij) |
Gymleerkracht groep 1 t/m 8 | Marco Ouwendijk (ma, di, do) |
ICT-coördinator | Marco Ouwendijk (vrij) |
Intern Begeleider | Marloes Roestenburg (ma, di, do) |
Levelgroep | Franca van den Nieuwendijk (di) / Bernard van den Nieuwendijk (di) |
Administratie | Laura Ammerlaan (di) |
Events | Suzanne Donker (do) |
Leerkrachtondersteuner | Anna Boks (woe) / Rosalie Renaud (di t/m do) / Bernard van den Nieuwendijk (ma, di) |
Onderwijsassistent | Maartje van den Berg (ma t/m do) / Dana Witte (ma, di, do, vrij) / Nannet van Rijn (di, do) |
Schoolcoördinator | Elko Luijckx (woe) |
Directeur | Roxanne Rijneveen (ma, di, do, vrij) |
1.4 Ons Bestuur
Het schoolbestuur van WSKO
Alle katholieke basisscholen in de Gemeente Westland en één basisschool uit de Gemeente Midden-Delfland behoren tot het bestuur van de Westlandse Stichting Katholiek Onderwijs (WSKO). Het college van bestuur, oftewel bevoegd gezag, en schooldirecteuren worden ondersteund en geadviseerd door medewerkers van het servicebureau. Het college van bestuur onderhoudt de contacten met de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR). De schooldirecteuren onderhouden op hun beurt contact met de Medezeggenschapsraad (MR) namens het college van bestuur.
Het college van bestuur wordt geadviseerd door schooldirecties en medewerkers van het servicebureau. Het adres van het servicebureau is: De Ruijtbaan 83, 2685 RS te Poeldijk. Telefoon: 0174-280446, e-mail: info@wsko.nl, website: www.wsko.nl.
Visie WSKO
WSKO wil de verantwoordelijkheid nadrukkelijk leggen bij de onderwijsgevenden, leerlingen, ouders en schoolleiding. Vanuit dit bewustzijn heeft WSKO gekozen voor het Rijnlands denken en handelen. Het Rijnlands model kenmerkt zich door een werkcultuur waarin gebruik gemaakt wordt van erkende kwaliteiten en een georganiseerd vertrouwen. Ze staat voor vertrouwen, eigenaarschap en vooruitgang. Vertrouwen als kernwaarde, eigenaarschap van de mens en de dynamiek van beweging die vooruitgang activeert. Vanuit deze filosofie is een koersplan ontwikkeld. Het koersplan bevat geen vastomlijnde doelstellingen, maar wil richting geven aan de dynamiek van de dagelijkse werkelijkheid en beseft dat deze constant zal worden bijgestuurd. Binnen het koersplan is gekozen voor vijf domeinen: omgevingsgerichtheid, goed werkgeverschap, kwaliteit, professionele cultuur en financieel bewustzijn.
Identiteit
Als we het hebben over de identiteit van de school dan gaan we uit van de katholiciteit. Dit betekent dat we als WSKO-scholen een aantal kenmerken willen nastreven die we als stelling hebben afgesproken:
- Vanuit openheid is onze drempel laag en willen we niemand buiten sluiten;
- We willen zien en gezien worden. We zien de kinderen op onze school en geven hen de ruimte zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past;
- Onze wortel komt voort uit de Bijbel en daardoor willen we ons laten inspireren. Wij weten met elkaar wat we van waarde vinden en willen dat doorgeven aan onze leerlingen;
- Iedereen is uniek. Wij willen oog hebben voor de talenten van het kind. Dat gaat verder dan alleen kennis overbrengen;
- Samen zijn betekent in relatie met anderen groeien en ontwikkelen. Wij denken en handelen vanuit het collectief met oog voor het individu;
- We geloven in het goede. Mensen zijn in wezen goed. Vanuit deze positieve houding zien we in elk kind, elke mens iets goeds;
- Realiseren wat waar is, kiezen wat goed is en scheppen wat mooi is. We geloven dat iedereen op school ergens verantwoordelijk voor is of kan zijn;
- Er is meer tussen hemel en aarde en daar willen we ruimte voor geven. We zijn niet bang om ruimte te geven aan stilte of om samen te vieren.
1.5 Aanvullende informatie
Voor meer informatie over:
- Koersplan WSKO 2019-2023
- CAO 2019-2020
- Privacy statement bezoekers website
- Privacyreglement WSKO
- Leerplicht en verzuim
- Informatie voor gescheiden ouders
- ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering
- Protocol medicijn verstrekking en medisch handelen
- Overeenkomst medicijnverstrekking en medisch handelen (digitaal en PDF)
- Protocol weggelopen leerling
- Protocol ziektevervanging
- Procedure verwijdering/schorsing leerling
- Kledingvoorschriften WSKO
- Visie en identiteit WSKO
kunt u hier terecht.
“Wij willen oog hebben voor de talenten van het kind”
