Index

Schoolgids St. Jozefschool

Hoofdstuk 1 Over de school

1.1 Algemene gegevens

De St. Jozefschool in Schipluiden is een gezellige, kleinschalige, Rooms Katholieke basisschool met ongeveer 225 leerlingen (verdeeld over 9 groepen) en 25 medewerkers. De school is gevestigd in een authentiek, monumentaal pand met een geweldige buitenspeelplaats. Als uitgangspunt van ons handelen gelden de katholieke waarden en normen. We proberen de leerlingen handvatten aan te reiken die hen houvast geven in hun dagelijks leven. Elk kind mag er zijn en is welkom op onze school!

Hoofdgebouw

Het hoofdgebouw van de school is gevestigd aan Schoolplein 2 in Schipluiden. Hier zijn 3 bovenbouwlokalen, een lerarenkamer, een werklokaal en 3 kleuterlokalen. Daarnaast hebben wij ons eigen speellokaal met klimwand. Aan de lokalen van de kleuters grenst peuteropvang Inimini.

Het hoofdgebouw van onze school is verbonden met Het Notenschip. In het Notenschip zijn verschillende ruimtes/zalen die we gebruiken voor verschillende (les)activiteiten, zoals EHBO-cursussen, het Sinterklaasfeest en Rots en Water. Het theater van het Notenschip wordt gebruikt voor podium-uurtjes, verschillende voorstellingen en de eindmusical van groep 8. Deze wordt beheerd in samenwerking met Muziekvereniging St. Caecilia, VAT75 en de EHBO-vereniging.

Schoolwoningen

Naast het hoofdgebouw hebben wij nog 5 lokalen tot onze beschikking onder de schoolwoningen. Dit is een apart gebouw op ons schoolterrein. In deze zogenoemde nieuwbouw krijgen de groepen 3, 4, 5 en 6 les. Zowel in het hoofdgebouw als in de nieuwbouw hebben we extra lokalen. Deze lokalen worden ingezet als werkruimtes en thema-lokalen.
In dit gebouw bevindt zich ook de schoolbibliotheek. In de bibliotheek staan boeken voor leerlingen van de hele school.

Schoolplein

Het schoolplein is ruim opgezet en vormt de binnenplaats tussen het hoofdgebouw en de nieuwbouw. Leerlingen kunnen voetballen op een echt pannaveld en tafeltennissen op twee mooie stenen tafels. Natuurlijk kunnen de kinderen ook klimmen en klauteren, tikspelen doen of gewoon lekker kletsen op de bankjes.
Er is ook een apart gedeelte voor de kleuters met schommels, een zandbak en een prachtig speeltoestel met glijbaan.

Bent u nieuwsgierig geworden naar ons prachtige gebouw en speelplaats?

Onze digitale deur staat altijd voor u open!

1.2 Ons team

In eerste instantie is iedere leerkracht gespecialiseerd in lesgeven. Daarnaast zijn er leerkrachten die ook gespecialiseerd zijn in een bepaald vakgebied. Zo hebben wij een gedrags-, reken-, meerbegaafden- en taalspecialist. Ook zijn er leerkrachten die naast het lesgeven een coördinerende taak hebben zoals de cultuurcoördinator, de schoolopleider en ICT-coördinator. Alle leerkrachten nemen ook plaats in een werkgroep om mee te denken over de ontwikkeling van onze school.
Er zijn een aantal leerkrachten, die naast het lesgeven, plaatsnemen in de stuurgroep ‘Leren Zichtbaar Maken’.

1.3 Directie en Managementteam

Onze school wordt geleid door onze directeur. Samen met onze intern begeleider vormt zij het managementteam.

Teamindeling
FunctieNaam
Groep 1-2aHenrike Heijboer (ma, di) / Marianne Wesselius (woe t/m vrij)
Groep 1-2bTessa Zoutendijk (ma, di, vrij) / Maartje Ditewig (woe, do)
Groep 1-2cLieke van der Eijk (ma, di) / Petra Kerkhof (woe t/m vrij)
Groep 3Suzanne Donker (ma, di) / Irene Vijverberg (woe t/m vrij)
Groep 4Anna Boks (ma t/m vrij)
Groep 5Madalitso van Bruggen (ma t/m woe) / Chantal Voogt (do, vrij)
Groep 6Margot van Viersen (ma) / Danielle van Adrichem (di t/m vrij)
Groep 7Ivy van Graafeiland (ma, do, vrij) / Sabine van Dam (di, woe)
Groep 8Karen van der Meijs (ma, di, vrij) / Evelien Jongste (di t/m do)
Gymleerkracht groep 1 t/m 8Marco Ouwendijk (ma, di, do)
ICT-coördinator Lieke van der Eijk (do)
Intern BegeleiderNicole Jeurissen (ma, di, do)
LevelgroepFranca van den Nieuwendijk (di) / Bernard van den Nieuwendijk (di)
Administratie Laura Ammerlaan (di)
EventsSuzanne Donker (do)
LeerkrachtondersteunerBernard van den Nieuwendijk (ma, di)
OnderwijsassistentMaartje Ditewig (ma, di) / Dana Witte (ma, di, do)
DirecteurRoxanne Rijneveen (ma, di, do, vrij)

1.4 Ons Bestuur

WSKO ontwikkelt met plezier!

Met ruim 5.200 leerlingen en 525 medewerkers vervult WSKO een cruciale rol in het basisonderwijs van Westland en Midden-Delfland. Geworteld in een rijke geschiedenis, hechten wij sterk aan onze band met de verschillende kernen. Onze missie is duidelijk: we willen leerlingen voldoende basiskennis en -vaardigheden meegeven om zelfstandig en zelfredzaam te worden en ze een (leer)omgeving bieden waarin zij zichzelf leren kennen en leren om open te staan voor anderen. Een ambitieuze, maar vooral hoopvolle en liefdevolle aanpak staat daarbij voor ons centraal.

Deze pijlers leiden ons handelen:

Als we kinderen kunnen opleiden tot actieve burgers die zich niet alleen staande kunnen houden in de wereld waarin ze volwassen zullen zijn, maar daar ook een positieve bijdrage aan kunnen leveren, is ons werk geslaagd.

Westlandse Stichting Katholiek Onderwijs (WSKO)
De Ruijtbaan 83, 2685 RS Poeldijk
0174-280446
www.wsko.nl
[email protected]

Strategisch Beleidsplan van WSKO

Wij zijn als school onderdeel van de Westlandse Stichting Katholiek Onderwijs (WSKO), waarbij 17 basisscholen in het Westland en Midden-Delfland zijn aangesloten. De basis voor ons schoolplan is het Strategisch Beleidsplan van WSKO 2023-2027, dat is ontwikkeld vanuit een samenwerking tussen directeuren, Intern Begeleiders, medewerkers van alle WSKO-scholen en de GMR.

De belangrijkste punten uit dit plan zijn:
De bedoeling van ons onderwijs op WSKO-scholen
Kinderen groeien in zelfstandigheid en zelfredzaamheid door het ontwikkelen van basiskennis en – vaardigheden. Kinderen leren zichzelf kennen en leren openstaan voor de ander om samen te leven in de wereld.

We hanteren daarbij 4 pijlers:
1. Welkom zijn
2. Kinderen zien
3. De wereld ontdekken
4. Levensvragen stellen

Welkom zijn
Dit betekent dat iedereen zich in onze scholen veilig voelt. Je wordt als kind, ouder/verzorger en professional, uitgenodigd om in relatie te gaan met elkaar. Er wordt ruimte gegeven om autonomie en competenties te ontwikkelen.
Kinderen zien
Onderwijs is een wederkerig proces. We kijken dóór de ogen van het kind en kijken, vanuit onze kennis en ervaring, náár het kind. Zo kunnen we als professionals onze kennis en expertise inzetten om het onderwijs te ontwikkelen en
te bieden wat de kinderen nodig hebben. We zijn bereid tot maatwerk binnen onze mogelijkheden en we nemen
kinderen serieus.
De wereld ontdekken
Onze scholen zijn een veilige, uitdagende, leerrijke ruimte waar je de wereld binnenhaalt, zodat kinderen op een open
en nieuwsgierige manier zichzelf, de ander en de wereld, waar ze deel van uitmaken, leren begrijpen en hier op een
duurzame manier samen vorm aan geven.
Levensvragen stellen
Kinderen stellen van nature vragen. Wie ben ik? Wie zijn wij? Wat is onze plek in deze wereld? Hoe kunnen wij
duurzaam en vreedzaam samenleven? We willen ruimte bieden aan de levensvragen die dan bovenkomen, zonder
ze eenduidig te willen beantwoorden. We stimuleren een levenshouding gericht op het zoeken naar zin en
betekenis in rituelen en bij vieringen.

Bij het lezen van ons schoolplan zal duidelijk worden dat er een duidelijke congruentie is tussen de hiervoor
beschreven bedoeling en de pijlers van WSKO en onze schoolontwikkeling.

1.5 Aanvullende informatie

Voor meer informatie over:

  • Strategisch beleidsplan 2023-2027
  • Identiteit WSKO
  • Privacy statement bezoekers website
  • Privacyreglement WSKO
  • Leerplicht en verzuim
  • Informatie voor gescheiden ouders
  • Ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering
  • Protocol medicijn verstrekking en medisch handelen
  • Overeenkomst medicijnverstrekking en medisch handelen (digitaal en PDF)
  • Protocol weggelopen leerling
  • Protocol ziektevervanging
  • Protocol zorgplicht in relatie met variawet, schorsen en verwijderen

kunt u hier terecht.

“Wij willen oog hebben voor de talenten van het kind”