Index

Schoolgids St. Jozefschool

Hoofdstuk 4 De ambities en ontwikkeling van ons onderwijs

4.1 Evaluatie ambities van het schooljaar 2023-2024

  • Vanuit Leren Zichtbaar Maken maken we de leerdoelen zichtbaar in de klas en bespreken deze dagelijks met de leerlingen.
  • We hebben onze doorgaande leerlijn voor zelfstandig werken uitgebreid met de leerlijnen voor samenwerken, taakaanpak en uitgestelde aandacht. Deze doelen hebben we geformuleerd m.b.v. succescriteria. De leerlingen passen het werken met blokjes en zelfstandig werkkaarten toe tijdens de lessen.
  • In alle klassen hebben we de leerkuil opgehangen, besproken en we zetten hem in waar nodig. 
  • De leerlingen hebben bij het laatste rapport een ik-rapport (zelfreflectie) ingevuld. Dit is de eerste aanvulling op het rapport met als doel het rapport meer kindgericht te maken. 
  • In iedere nieuwsbrief hebben wij één of meerdere onderwijsontwikkelingen beschreven.
  • De Levelgroep is Ondersteuningsgroep geworden. De kinderen werken aan projecten, maar daaraan gekoppeld ook aan hun persoonlijke ontwikkeldoelen. We hebben een visie en een actiekaart geschreven voor meer- en hoogbegaafden onderwijs. Volgend schooljaar gaan we dit nog verder vormgeven.
  • Wij hebben de tevredenheidsvragenlijsten afgenomen bij de leerlingen, ouders en medewerkers. Deze gaan we evalueren met het team, de MR en het schoolpanel. Daarna zullen we ouders via de nieuwsbrief informeren. Dit doen we elke twee jaar.
  • Wij zijn gaan werken met het nieuwe leerlingvolgsysteem van Cito: Leerling in beeld.
  • Wij zijn op zoek gegaan naar een goede, passende methode voor voortgezet technisch lezen en hebben gekozen voor….
  • Wij hebben kennis genomen van het nieuwe curriculum voor ICT onderwijs en nemen dit mee in de vernieuwing van ons ICT-beleidsplan.
  • Wij hebben bij elkaar in de klas gekeken. Dit is een waardevol ontwikkelproces waar we de komende jaren in blijven investeren.
  • In groep 8 hebben de leerlingen de doorstroomtoets gemaakt en onze werkwijze PO-VO is geactualiseerd.
  • De collega’s van groep 1-2 zijn begeleid voor structurele borging van taal- en NT2 onderwijs binnen het thematisch werken in de klas.
  • We hebben met het team meerdere gesprekken gevoerd vanuit burgerschapsonderwijs over diversiteit, ieders normatieve bril, populatie en ons onderzoek naar de relatie met andere culturen. We hebben succescriteria geformuleerd voor het voeren van klassengesprekken en we gaan volgend schooljaar in alle klassen aandacht besteden aan een feest uit een andere cultuur. 

4.2 Ambities schooljaar 2024-2025

  • We willen vanuit Leren Zichtbaar Maken het rapport meer kindgericht maken. We hebben een werkgroep rapport samengesteld en zij zullen stap voor stap ontwikkelingen doorvoeren.
  • We willen werken aan doelen samen met leerlingen. Ze kunnen vertellen waaraan ze werken, waarom en waar ze naartoe gaan (pijler Kinderen zien).
  • Binnen onze kwalitatieve zorgstructuur gaan we onze werkwijze rondom de groepsplannen en groepsbesprekingen evalueren en verrijken.
  • We gaan ons beleid voor meer- en hoogbegaafden onderwijs doorontwikkelen en implementeren.
  • Wij gaan onze nieuwe methode/methodiek voor voortgezet technisch lezen implementeren en onze kennis over technisch lezen verdiepen.
  • Wij gaan onze huidige methode en werkwijze voor Engels evalueren en mogelijk oriënteren op een nieuwe. 
  • We willen reflecteren op ons leerkrachthandelen d.m.v. klassenbezoeken en collegiale consultatie
  • We blijven Profile Dynamics blijven inzetten om samenwerking binnen de professionele cultuur verder te ontwikkelen.
  • We gaan in de groepen 5 t/m 8 de burgerschapsscan afnemen en ons onderwijsaanbod en onze werkwijze over de overeenkomsten tussen verschillende culturen, religies en achtergronden evalueren.  
  • We gaan tijdens teambijeenkomsten onderwerpen bespreken zoals diversiteit, culturen, afkomst en geloven. 

4.3 Beleidsmaatregelen en beleidsplannen

Alle gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de eindtoets worden nauwgezet geanalyseerd. Op grond van deze analyses wordt het onderwijskundig beleid voor de komende jaren vastgesteld en waar nodig bijgesteld.

Wij werken met een schoolplan waarin de doelstellingen voor vier jaar beschreven zijn. Aan de hand van het schoolplan schrijven we jaarlijks een jaarplan. In de schoolgids vermelden we onze doelen voor het aankomende schooljaar en de evaluatie van de doelen van het afgelopen schooljaar. Doelen waaraan gewerkt wordt, worden geleidelijk gerealiseerd in een periode van één of meerdere jaren. Veranderen is een proces en zodoende zult u merken dat er ieder jaar weer een stap is gezet. U kunt deze documenten en de doelen tevens lezen op onze website.

4.4 Protocollen

Voor een aantal situaties in het onderwijs is het prettig met een protocol te werken. Elk kind is uniek. Toch is het belangrijk dat elke situatie op eenzelfde manier wordt aangepakt, zodat er geen stappen worden overgeslagen of vergeten. Om deze reden werken wij op school met de volgende protocollen:

  • protocol meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
  • ontruimingsplan
  • antipestprotocol
  • veiligheidsplan
  • zorgbeleidsplan
  • schoolondersteuningsprofiel
  • van primair- naar voortgezet onderwijs

Wanneer u wilt weten hoe zo’n protocol werkt kunt u deze op school of op onze website bekijken.

“Alle gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de eindtoets worden nauwgezet geanalyseerd”